Fördommar

Kollade precis på "Absolut Svensk" på svt play. Väldigt intressant program tycker jag, så om ni inte redan kollat borde ni titta nu.

Så sant hur han beskriver Sverige, ett av världens bästa och mest tolerant länder. Men ändå lever vi med så mycket fördomar. Men som Soran själv säger så har man alltid ett val, en egen vilja, när fördomarna kommer. Så har man ett val.  

Precis detta har jag tänkt mycket på efter att jag flyttat hit till Spanien. Jag har fördomar, jag tror det är omöjligt att inte ha det för detta är något man omedvetet präglas med från att man föds. Jag väljer dock att tänka efter, jag väljer att inte låta mina fördomar ta över.

Men jag kan så tydligt se alla andras fördomar, mot mig blonda blåögda svenska tjejen, marockanerna, och afrikanerna.

Varje dag när jag passerar en grupp killar på gatan får man höra det "Ooallah Rubiaaa" bara för att jag är blond bara för att jag ser nordisk ut så förvandlas jag till ett objekt. När jag går ut på krogen kan jag höra folk prata ned varandra om att jag är svensk och se dem blinka varandra. Idioter. Men detta är lindrigt ändå. 

Jag får varje dag berättat för mej att marockanerna är dåliga människor, de är kriminella och respekterar inte kvinnor. Men hallå, spanjorerna då mej tycker ja då fasiken inte att de respekterar..?

På min födelsedag gick vi ut på krogen och alltså jag såg en grej, som ingen annan såg. Och jag blev så chockad, och så arg. Det var ju då jag och Astrid svenskorna och så österrikarna Sarah ochValerie, Albert katalanen och Quiwi från domenikanska som då är mörk. Vi står alla i kön och väntar på att få kliva in och ja liksom ser att trots att det är 15pers före oss i kön så stirrar alla vakter på Quiwi. Löjligt tänkte jag. Sen är vi då längst fram och ska gå in, utan problem släpper det in oss alla UTOM Quiwi. Helt från ingenstans påpekar de att han ska ta av sej jackan(vi alla har ju gått in med våra jackor) innan han går in, och an säger lixom som alla skulle sagt ja absolut jag ska hänga in den i garderoben. Men set svaret räcker inte, nej han tvingas ta av sej jackan utomhus. Så äckligt, så knäppt. Vilka idioter som utnyttjar sin makt på det sättet. Smågrejer men ändå så äckligt.





Vardag | |
Upp